Scontri
Pismo naukowe Akademii Muzycznej
im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
☰
O piśmie
Redakcja
Aktualny numer
Dla Autorów
Zasady
recenzowania
Archiwum
Kontakt
O piśmie
Redakcja
Aktualny numer
Dla Autorów
Zasady recenzowania
Archiwum
Kontakt
Archiwum
Scontri 5 (2018)
NAD PARTYTURĄ
Marcin Trzęsiok
-
Hołd w czapce błazeńskiej. Sonata Strawińskiego i Sonata F-dur op. 54 Beethovena
Szymon Borys
-
„Odczuwam straszliwą potrzebę religii”. Symbolika duchowości w Correspondances Henriego Dutilleux
Paulina Zgliniecka
-
Amalgamowanie kognitywne w libretcie Space Opery Aleksandra Nowaka
GŁOSEM KOMPOZYTORA
Stanisław Bromboszcz
-
Air na zespół instrumentalny i media elektroniczne
ARCHIWALIA
Ryszard Gabryś
-
Agon. Rzecz o spójności
VARIA
Władysław Stróżewski
-
Muzyka, istota, wartość
Scontri 4 (2017)
ŹRÓDŁA
Olivier Messiaen
,
Traktat o rytmie, barwie i ornitologii (fragm.)
NAD PARTYTURĄ
Krzysztof Wyglądacz
,
Uśmiech przez łzy? Tristana Muraila Cloches d’adieu, et un sourire… in memoriam Olivier Messiaen
Katarzyna Bartos
,
Muzyka naturalna? Źródła inspiracji w twórczości Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil
GŁOSEM KOMPOZYTORA
Uchwycić półokrągłość oceanu. Grażyna Pstrokońska-Nawratil odpowiada na pytania Jana Topolskiego
Jan Topolski
,
Na szlakach Ensemble L’Itinéraire
Gerard Grisey
,
Autoportret z l’Itinéraire w tle
VARIA
Didier van Moere
,
Karol Szymanowski i muzyka francuska
Scontri 3 (2016)
MELANCHOLIA
Marek Nahajowski
,
Pastoralny czy melancholijny? Ewolucja symboliki fletu podłużnego w barokowej muzyce wokalno-instrumentalnej
Agnieszka Nowok
,
„Każdy anioł przeraża”. Melancholia w operze "Aura" José Marii Sáncheza-Verdú
Dominika Micał
,
„Melancholijny stan umysłu” Harrisona Birtwistle’a
Marcin Trzęsiok
,
Regeneracja i rezygnacja. II Kwartet smyczkowy „Quasi una fantasia” Henryka Mikołaja Góreckiego
Theodor Wiesengrund Adorno
,
Schubert
GŁOSEM KOMPOZYTORA
Aleksander Nowak
,
Hej, do dna!
Aleksander Kościów
,
Melancholia jako doświadczenie artystyczne
Józef Świder
,
Z zapisków (wstępem opatrzył Andrzej Śnioszek)
VARIA
Robert S. Hatten
,
W stronę wirtualnej ludzkiej agensowości w tonalnej muzyce instrumentalnej: od sił muzycznych ku podmiotowości
Scontri 2 (2015)
MUZYKA – LICZBA – FILOZOFIA
Catherine Nolan
,
Teoria muzyki i matematyka
Krzysztof Guczalski
,
Harmonia nie tkwi w liczbach. O pitagorejczykach, strojach i zgodnych współbrzmieniach
Marcin Krajewski
,
O konstruktywizmie w muzyce
Paweł Siechowicz
,
Liczba i historia. Jak ekonomiści piszą historię muzyki?
Karolina Kolinek-Siechowicz
,
Matematyka jako ćwiczenie duchowe
NAD PARTYTURĄ
Krzysztof Kwiatkowski
,
Luigi Nono – fantazja i liczba
Siglind Bruhn
,
Astronomia matematyka i religia w operze Die Harmonie der Welt Paula Hindemitha
GŁOSEM KOMPOZYTORA
Tōru Takemitsu
,
Sen i liczba
Scontri 1 (2013): Muzyka i Górecki
NAD PARTYTURĄ
Adrian Thomas
,
Energia – ruch – życie. Geneza Elementi
Iwona Lindstedt
,
Twórczość Henryka Mikołaja Góreckiego w perspektywie sonorystyki
Kinga Kiwała
,
„A cóż piękniejszego nad niebo…”. O II Symfonii „Kopernikowskiej” Henryka Mikołaja Góreckiego
Marcin Gmys
,
„Kwartet pieśni żałosnych”? Wokół formy, ekspresji i pozamuzycznego przesłania II Kwartetu smyczkowego Henryka Mikołaja Góreckiego
HOMO RELIGIOSUS
Teresa Malecka
,
Górecki. Homo religiosus
o. Bernard Sawicki
,
Henryka Mikołaja Góreckiego tęsknota za chorałem
WSPOMNIENIA
David Harrington
,
Henryk Mikołaj Górecki i Kronos Quartet
Julian Gembalski
,
Wspomnienie o wielkim Człowieku – Henryk Mikołaj Górecki
ks. Adam Boniecki
,
Nasze spotkania w Zębie
Jolanta Szulakowska-Kulawik
,
Mój mistrz. Rafał Augustyn wobec Henryka Mikołaja Góreckiego
GŁOSEM KOMPOZYTORA
Moje Podhale. Gawęda przez Marię Baliszewską uwieczniona
ARCHIWALIA
Roman Berger
,
Tajemnica muzyki
Krzysztof Droba
,
Słowo w muzyce Góreckiego
Bohdan Pociej
,
Opis – analiza – interpretacja. Na materiale Elementi i Canti strumentali Henryka Mikołaja Góreckiego.